Sunday, December 18, 2022

TEORI DAN MODEL WACANA

        

TEORI DAN MODEL WACANA

Teori Tatabahasa Wacana

Kajian tatabahasa wacana lazimnya memfokuskan kepada pemerhatian analisis struktur di peringkat ayat dengan beranggapan bahawa ayat merupakan sebuah satuan yang terbesar dalam Bahasa atau satuan yang terbesar untuk deskripsi tatabahasa. Menurut Mohd Rashid (2004: 31), sesuatu ayat yang diujarkan baik dalam bentuk lisan atau tulisan adalah berfungsi sebagai satu unsur dalam kesatuan yang dilahirkan oleh jalinan ayat yang menyampaikan maklumat tentang sesuatu topik. Menurut Asmah (1987: 108) dalam buku Mohd Rashid, kesatuan ini memperlihatkan hubungan yang bergabung secara logik antara butir fikiran dengan perkembangan aqliah yang ada di dalamnya, iaitu keteraturan fikiran (coherence) dan kesatuan ini diberi nama wacana (discourse) atau teks. Manakala bagi sanat Md. Nasir, persoalan keteraturan fikiran dalam wacana dipanggil runtutan. Ayat-ayat yang tidak mempunyai hubungan logik anara satu sama lain dan diletakkan secara berturut-turut, kumpulan ayat ini tidak boleh dipanggil runtut.

Halliday dan Hassan (1976)

1) Model Tautan Halliday Hassan

Analisis teks atau analisis wacana terutamanya dalam aspek kohesi dan koheran dipengaruhi oleh sebahagian besarnya oleh Halliday dan Hassan (1976). Menurut mereka, organisasi sesuatu teks terbina daripada intersenential linguistic features (ciri-ciri yang membina teks), yang memberikan sesuatu teks itu tekstur dan ciri yang membina teks tersebut wujud di dalam teks (Halliday, 1994). Halliday dan Hassan (1976) membahagikan tautan kepada lima jenis iaitu rujukan, penggantian, elipsis, penghubung dan tautan leksikal.

    Nik Safiah et. al. (2008) juga menggunakan penjenisan kohesi (tautan) oleh Halliday dan Hassan (1976) tetapi menggunakan istilah penanda wacana untuk semua unsur tautan (sarana/cohesive ties). Menurut mereka, penanda wacana terdiri daripada penanda penghubung, penanda leksikal dan penanda elipsis ataupun pengguguran. penggunaan istilah penanda wacana untuk merujuk kepada semua jenis unsur tautan mungkin akan mengelirukan pengguna bahasa Melayu., khusunya guru dan murid. Hal ini kerana mereka sudah biasa dengan istilah penanada wacana yang bermaksud sentence connectory dan sequence connectors dalam tatabahasa bahasa Inggeris sebagai kata atau frasa yang berada di permulaan ayat biasanya diletakkan tanda koma (,) selepasnya. Menurut Sanat Md. Nasir (2002), tautan penghubung ayat (sentence connectors) berfungsi untuk menghubungkan antara linguistik  iaitu unit teks (ayat) sebelum dengan yang sesudahnya.

Sanat Md. Nasir (2002)

1) Model Tautan Pindaan

Model Tautan Pindaan Sanat Md. Nasir (2002) menggunakan perkataan 'pindaan' dengan bermaksud pada asalnya ialah Model Halliday dan Hassan (1976), tetapi telah mengalami penyusuan semula, tambahan dan peneakanan aspek tertentu dalam ajian tautan aliran sistematik (systematic theory). Sanat Md. Nasir (2002) membahagikan tautan kepada tiga jenis utama iaitu tautan perulangan, tautan kolokasi dan tautan penghubung ayat. Tautan perulangan menunjukkan ciri sama ada bentuk unsur linguistik yang berulang atau dari segi makna unsur itu yang berulang atau kedua-duanya sekali.

    Tautan kolokasi tidak melibatkan unsur linguistiknya berulang dari segi bentuk dan makna. Tautan jenis ini merujuk kepada konteksnya iaitu "keberadaa" sesuatu unsur linguistik dengan yang lain antara dua unit teks. Keberadaan ini melibatkan domain makna. Perspekif berdasarkan domain makna inilah keberadaan unsur linguistik yang terlibat dijeniskan lagi kepada empat jenis.

    Tautan Penghubung Ayat pula berfungsi untuk menghubungkan antara unsur linguistik iaitu unit teks sebelum dengan yang sesudahnya. Menuru Sanat Md Nasir (2002), penghubung itu sendiri bukan unsur tautan tetapi berfungsi menghubungkan unsur tautan. Hal ini berdasarkan kriteria makna, penghubung ayat dapat dijeniskan kepada lima. 

    Skema jenis tautan utama dengan subjenis masing-masing dapat ditujukkan dalam jadual dibawah

Model Tautan Pindaan Sanat Md. Nasir (2002)

Jenis Tautan utama

Subjenis Tautan

A. Tautan Perulangan

  1. Tautan Perulangan Rujukan

  2. Tautan Perulangan Penggantian

  3. Tautan Perulangan Elipsis

  4. Tautan Perulangan Leksikal

  5. Tautan Perulangan Parafrasa

  6. Tautan PerulanganParalelisme

  7. Tautan Perulangan Struktur dan Makna Sama

B. Tautan Kolokasi

  1. Tautan Kolokasi Antonim

  2. Tautan Kolokasi Kohiponiman

  3. Tautan Kolokasi Hasil

  4. Tautan Kolokasi Sifat

C. Tautan Penghubung Ayat

  1. Tautan Penghubung Ayat Tambahan

  2. Tautan Penghubung Ayat Tentangan

  3. Tautan Penghubung Ayat Sebab-Musabab

  4. Tautan Penghubung Ayat Waktu

  5. Tautan Penghubung Ayat Terusan 


2) Teori Atqaqum

Teori ini menggabungkan kepada deskripsi dan eksplonatori dengan keadaan kepada "Atqaqum". Penggunaan Bahasa tetapi turut melibatkan pengkaji bahasa dan sesiapa juga yang terlibat dengan aktiviti kebahasan. Dalam teori Atqaqum mempunyai konsep "alamma" memperlihatkan perlunya Bahasa berfungsi untu mengejarkan iaitu oleh Allah kepada manusia. Perkara ini amat berkaitan dengan fitrah manusia yang bersifat lemah dan jahil. Teori ini mempunyai unit tatabahasanya iaitu satu konsep yang lebih menyeluruh yang dikenali sebagai "Wacana plus plus". Dengan kesinambungan ini, dapat dilihat sesuatu yang terbaik yang juga dikenali sebagai Tatabahasa Wacana Plus Plus.

    Hierarki dalam unit tatabahasa wacana plus plus boleh dilihat dalam konteks yang paling luas, bermula dengan sesuatu yang tidak diketahui, fonem, kata, frasa, klausa, ayat, wacana dan berakhir dengan wacana plus plus yang termasuk dalam hal-hal yang tidak terjangkau oleh fikiran manusia. Pada peringkat ini, tatabahasa wacana plus plus menggabungkan Bahasa pertuuan (literal). Dengan Bahasa hati untuk menghasilkan kesan yang lebih luas dan mendalam. Rasulullah SAW dijadikan sebagai model dan ikutan yang terbaik.

    Selain itu, tatabahasa wacana plus plus bukan sahaja membincangkan unit-unit tatabahasa, malah mencukupi unit-unit tatabahasa (Allamulbayan). Pendokong tatabahasa wacana plus plus membincangkan perkara asal usul Bahasa berpandukan sumber aqli dan naqli.

    Menurut Beaugrande dan Dressler (1986: 17) : "if we assume that structure are always the outcome og interntional operations, then even single sentences must evolve through election rather than being derived from abstract rules alone"


    Berdasarkan petikan di atas, dapat difahami bahawa dalam sesebuah wacana ayat-ayat yang digunakan dianggap telah terpilih secara sedar dari jumlah pilihan yang disediakan. Tujuan wacana juga adalah untuk menggambarkan bagaimana struktur wacana disusun dengan memperlihatkan penempatan dan peranan unsur-unsur yang didapati pada tiap-tiap bentuk lahir ayat seperti morfem, kata, frasa dan klausa. Wacana juga berfungsi untuk menyatakan suatu fikiran oleh seseorang penutur. Penyataan fikiran dapat disampaikan melalui struktur dan system yang bersangkutan dengan cara penyampaiannya.


    Menurut Beaugrande dan Dressler (1981: 4) menjelaskan bahawa runtutan ialah cara komponen dunia teks iaitu konfigurasi konsep dan hubungan yang mendasari teks permukaan dapat diakses Bersama dan berkaitan. Hal ini dikaji melalui dua konsep iaitu primer (pusat kawalan) dan sekunder (mengakses dan memproses).


Sato Haribumi (Rahmat Abdullah)


Terdapat pelbagai kajian berkaitan dengan wacana, iaitu dalam bentuk artikel, kertas kerja, buku, latihan ilmiah dan tesis sarjana. Pada mulanya ayat disifatkan sebagai analisis struktur yang paling tinggi dalam Bahasa atau satuan terbesar dalam deskripsi tatabahasa. Dekad 1990an memperlihatkan kerancakan penelitian tentang wacana Bahasa Melayu kian menyerlah. Sato Haribui atau Rahmat Abdullah merupakan ahli Bahasa yang telah giat dalam menganalisis bidang wacana.


Konsep Struktur Maklumat Model Sato Haribumi


1. Maklumat lama 

- Merupakan maklumat sedia ada dalam diri penerima mesej.

- Kaedah perujukan, penggantian, penggantian, pengulangan, pengulangan sebahagian, penghilangan, leksikal dan prafrasa.


2. Maklumat Baru

- Dapat dikenali melalui tanda tingii dan apabila ada penanda.

- Maklumat baru tambahan, maklumat baru kontrasif, maklumat baru pemberitaan neutral dan maklumat baru focus.



MODEL RUNTUTAN


Konsep Runtutan/ Koheran


Runtutan merujuk kepada persepsi sesebuah teks secara relatif sehingga dapat difahami. Runtutan juga merupakan kesinambungan idea atau topik yang terdapat dalam sesuatu wacana sehingga menjadikan teks itu bermakna.


    Menurut Wong Khek Seng (1995) dalam bukunya "Kesinambungan Topik Dalam Bahasa Melayu", pada dasarnya terdapat tiga aspek Utama dalam kesinambungan wacana iaitu kesinambungan tematik (Thetamtic continuity), kesinambungan perlakuan (action continuity) dan kesinambungan peserta/topik (topics/ participants contuinity).


Model Brown dan Yole (1982)


Selama ini pengkaji Bahasa pertuturan mengadaikan bahawa pertuturan Bahasa menyampaikan maksud kedudukan soaial apabila mereka menghasilkan ujaran tertentu dalam bentuk dan konteks tertentu. (Hasnah Mat Adnan, 2002). Mengikut pandangan ahli-ahli sosiolinguistik mereka berpendapat bahawa sesetengah ujaran boleh diambol kira sebagai satu tindakan sosial.


Beagranade dan Dressler (1981)


Runtutan adalah hasil kombinasi konsep dan hubungan jaringan ruang maklumat yang berpusat kepada "Pusat Kawalan". Mereka telah memperkenalkan konsep Pusat Kawalan seblum melukis sampel yang dikenalo sebagai "roket" dalam melihat aspek runtutan.


 Menurut Leman (2002), koheran dapat dipertahankan apabila dipenuhi dengan aturan-aturan berikut:


- Aturan Pengulangan 

- Aturan Perkembangan

- Aturan Hubungan

- Aturan Tidak Bercanggah



Sumber rujukan


Abdul Sukor Shaari. (2009). Kesan Model Unsur Tautan Terhadap Pengajaran Karangan Bahasa Melayu.         Universiti Utara Malaysia. MJL1VOL.6

Mohd Rashid Md Idris, Norliza Jamaluddin, Abu Hassan Abdul & Adenan Ayob. (2012). Tatabahasa                 Wacana. Tanjong Malim: Emeritus Publication.

Muhammad Hisyam Haliah dan Ab. Razak Ab. Karim. (2019). Kohesi dalam warkah social Melayu abad            ke-17 hingga Abad ke-19. Jurnal Bahasa. Jilid 19 Bil.1

No comments:

Post a Comment

PENGENALAN

PENGENALAN Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada pelawat-pelawat blog ini. Terima kasih dan selamat datang kami ucapkan kepada kalian. ...